Veranderingen in het sociale beleid

Gerelateerde afbeelding

Veranderingen in het sociale beleid vanwege de overheid zijn eveneens belangrijk. In de gezondheidszorg zal bijvoorbeeld het nodige veranderen. Verzekeraars kunnen met diverse soorten verzekeringen daarop inspelen. Verder kan het ontstane WAO-gat worden opgevuld. Ook andere aanvullende verzekeringen zullen waarschijnlijk nodig zijn.
Daarnaast zijn uitspraken van de rechterlijke macht van belang. Tegenwoordig worden verzekeringsmaatschappijen met steeds grotere schadeclaims geconfronteerd als gevolg van rechterlijke uitspraken. Veel van deze claims hebben betrekking op gebeurtenissen die jaren geleden plaatsvonden, met name milieuclaims en claims met betrekking tot productaansprakelijkheid. Ook in het co-working space leeuwarden onderwijsbeleid vindt een verregaande verzakelijking plaats. Een steeds groter deel van de kosten van onderwijs moet door studenten zelf betaald worden. Studieleningen zijn mogelijk en verzekeringen kunnen worden afgesloten voor de toekomstige opleiding van kinderen.
Er is sprake van een toenemende aandrang tot flexibilisering van arbeid door de overheid. De overheid zal op dit terrein de komende tijd ongetwijfeld verder van zich laten horen. Organisaties zullen bij hun personeelsbeleid daarmee rekening moeten houden.
Het economische leven wordt in ons land niet volledig overgelaten aan het vrije spel van de maatschappelijke krachten. Soms maken bedrijven onderling bepaalde afspraken (prijsafspraken), soms geeft de overheid bepaalde regels waaraan voldaan moet worden. Ten behoeve van het algemeen belang geeft de overheid voorschriften met betrekking tot arbeidstijden, veiligheid, lonen en prijzen, sociale verzekeringen, milieu en dergelijke. Ook in internationaal verband zijn instanties werkzaam die door hun invloed de beslissingen binnen organisaties be├»nvloeden, bijvoorbeeld de EU, de OESO, de Wereldbank en het IMF. De organisatie van olieproducerende en -exporterende landen (de OPEC) is hiervan een voorbeeld op sectorniveau. Als het internationaal gezien om Nederland gaat in de rangschikking van landen voor wat betreft concurrentiekracht, dan wordt Nederland van de kant van de OESO opgeroepen om te werken aan productiviteitsgroei oftewel aan een stijging van de productie per gewerkt uur. Er is de laatste jaren (tot 200 1) zelfs sprake van een daling in arbeidsproductiviteit. Nederland plukt overigens onvoldoende de vruchten van de informatie- en communicatieteclmologie (ICT). Nederland geeft ruim 5% van het bruto nationaal product (BNP) uit aan co-working space eindhoven informatie- en communicatietechnologie. Tegelijkertijd dragen deze bestedingen ‘weinig ‘ bij aan de groei van de arbeidsmarktproductiviteit. Qua concurrentiekracht scoorde Nederland in de internationale vergelijking tot 2001 redelijk hoog. In 2002 zakte Nederland sterk weg (zie figuur 3.4). Nieuw is dat ondernemers ook veiligheid en criminaliteitsbestrijding noemen als kritische factor bij het kiezen en handhaven van hun vestigingsplaats.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *