Pink Floyd op tournee

Afbeeldingsresultaat voor site:ilocate.nl

Pink Floyd op tournee: een zuiver project Pink Floyd op tournee: een zuiver project Voor managers van middelbare leeftijd herleven weer even de dagen van weleer. Voor hun kinderen is het de kennismaking met een goed geolied miljoenenbedrijf: Pink Floyd op tournee. Ditmaal is Volkswagen de sponsor, de overheadkosten bedragen de lieve som van één miljoen gulden per dag.
‘Test one two, test one two’, schalt het die lome woensdagmiddag door het Rose Bowl-stadion in Los Angel es. Het is tijd voor de laatste soundcheck. Vier dagen lang is een deel van de uit tweehonderd personen bestaande crew bezig geweest met het opbouwen van het immense podium. Daarin is 700 ton staal verwerkt. De torenhoge
speakerzuilen kunnen een geluidsbombardement van 350 000 watt verwerken. Het podium is volgestouwd met de meest geavanceerde laser-en kantoorruimte huren leeuwarden computerapparatuur. Op hetzelfde moment zijn in Houston en Dallas ook tientallen ‘roadies’ bezig met de opbouw van de podia voor de volgende shows. Voor het eerst sinds zeven jaar is Pink Floyd weer ‘on the road’. De Floyd-karavaan bestaat naast de tweehonderd personeelsleden verder onder meer uit vijftig vrachtwagens, acht autobussen, acht koks, onder wie een diëtiste, en een aantal bodyguards. Kosten van dit al: één miljoen gulden per tourneedag. Drie maanden lang zal de band door de States toeren. Daarna is Europa aan de beurt. Deze drie maanden kunnen voor Jennifer Hurshell niet snel genoeg gaan. Jennifer is bij Volkswagen verantwoordelijk voor de uitvoering van het sponsorcontract voor de Europese tournee van de op de Rolling Stones na meest vermaarde, en vooral oudste rockband aller tijden. Twee jaar eerder sponsorde Volkswagen de Europese tournee van Genesis, de band van Phil Collins. Dat leverde een meetbare extra verkoop van 20000 wagens op. ‘Pink Floyd’, zo taxeert Jennifer Hurshell, ‘is goed voor het dubbele. Plus natuurlijk een geweldige imagoversterking. Zowel Volkswagen als Pink Floyd hebben hun imago voor een belangrijk deel in de jaren zestig opgebouwd. Beide partners hebben kantoorruimte huren groningen zich door de jaren heen door middel van innovaties en de invoering van nieuwe technologieën steeds opnieuw gepositioneerd.’ Daags voor de wereldpremière van ‘The Pink Floyd Experience’ jubelt in The Los Angeles Times één van de concertpromotors uitgelaten over de koopkracht van het Pink Floyd-publiek. ‘Ooit’, weet hij, ‘waren ze student. Ze droegen een rugzak en rookten een stickie. Nu hebben ze geld en creditcards en drinken exquise drankjes.’
Kwetterende vogels Los Angeles, 30maart 1994, woensdagavond 20.30 uur. Pink Floyd is zó innovatief geworden dat de première van hun wereldtournee ongemerkt aanvangt. Subtiel wordt Rose Bowl- drie maanden later decor van de finale van de wereldkampioenschappen voètbal-gevuld door het langzaam aanzwellende quadrafonische geluid van kabbelende beekjes, kwetterende vogels en kwakende kikkers. Dan is er plotseling een explosie van caleidoscopisch laserlicht dat razendsnel het stadion overspoelt. Gevolgd door drumroffels. ‘Pauw, paaauw, paaauw, paaaauw, phum, phum, phááááuw’, snerpt ineens de Fender Stratocastervan bandleider David Gilmour. ‘Floating dreams 1 can see between the blue you once knew’, zingt hij, net als in 1967. Astronomy Domine was toen het openingsnummer van hun debuutalbum The Pip er at the Gates of Dawn. De vaders- het publiek bestaat naar schatting voor driekwart uit mannen – herinneren zich die song nog. ‘This was rock and roll.’ En je kunt er rustig bij blijven zitten. Hun kinderen verroeren zich ook niet. Ze vinden deze lang uitgesponnen kantoorruimte huren eindhoven weemoedige, door synthesizertapijten onderbouwde gitaarsolo’s dan ook absoluut geen rock en roll, maar zo’n ultieme lichtshow, compleet met boven het stadion zwengelende opblaasbare zwijnen die plotseling exploderen, kan MTV noch enige disco of houseparty ze bieden. Pink Floyd heeft de meest spectaculaire lichtshow ter wereld. ‘En dat’, analyseert Jennifer Hurshell later in haar kantoor te Hamburg, ‘is natuurlijk dé grote kracht van Pink Floyd en onze deal met deze supergroep. Volkswagen en kantoorruimte huren den haag Pink Floyd staan voor technische perfectie. De ouderen ondergaan de muziek als rock en roll. Hun kinderen raken gebiologeerd door het visuele spektakel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *