Een unieke persoonlijkheid

Gerelateerde afbeelding

In de Nayaka-taal wordt een levend wezen met een unieke persoonlijkheid mansan genoemd. De Nayaka vertelden de antropoloog Danny Naveh dat alle olifanten mansan zijn. ‘Wij leven in het woud, zij leven in het woud. We zijn allemaal mansan [ … ] net als beren, herten en tijgers. Alle wouddieren.’ En koeien? ‘Koeien zijn anders. Die moet je overal naartoe leiden.’ En kippen? ‘Kippen zijn niets. Die zijn niet mansan.’ En de bomen in het woud? ‘Ja. Die leven zo enorm lang.’ En theeplanten? ‘O, die plant ik om de theeblaadjes te verkopen, zodat ik in de winkel kan kopen wat ik nodig heb. Nee, die conference room leeuwarden zijn niet mansan.’ De degradatie van dieren als wezens met een bewustzijn die respect verdienen tot simpele eigendommen hield zelden op bij koeien en kippen. De meeste agrarische gemeenschappen begonnen verschillende klassen mensen ook te behandelen als bezittingen. In het oude Egypte, het Bijbelse IsraĆ«l en het middeleeuwse China was het heel gewoon om mensen tot slaaf te maken, ze te martelen en ze voor het minste of geringste ter dood te brengen. Net zoals boeren niet met koeien en kippen overlegden over het boerenbedrijf, zo peinsden heersers er ook niet over om boeren om hun mening te vragen over het bestieren van het koninkrijk. En als etnische groepen of religieuze gemeenschappen in conflict raakten, schilderden ze elkaar al snel af als minder dan menselijk. Het conference room eindhoven afschilderen van de ‘anderen’ als onmenselijke beesten was de eerste stap om ze ook als zodanig te behandelen. De boerderij werd zo het prototype van de nieuwe samenleving, compleet met dikdoenerige meesters, inferieure rassen die met een gerust hart geĆ«xploiteerd konden worden, wilde dieren die probleemloos uitgeroeid konden worden en boven dat alles een grote God die de hele onderneming Zijn zegen gaf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *