Belonen in plaats van straffen

Belonen in plaats van straffen Het gaat er niet om dat de medewerkers gepakt worden als er iets fout gaat. Het gaat erom de processen aan te pakken en die te verbeteren. Een fout verzwijgen is dus veel erger dan er een te maken. Medewerkers moeten niet bang zijn om de fouten te maken. Maar als men een fout maakt moeten we er allemaal van leren. Als er dan ook iets fout gaat, dan zal kantoor huren leeuwarden dat bij Japanse bedrijven breeduit gecommuniceerd worden. Bij productielijnen haalt men bijvoorbeeld de auto waar het misgegaan is uit de lijn. Dan wordt in een breed comite besproken wat de oorzaak is. Meestal volgen er twee soorten acties: een correctieve en een preventieve. De correctieve actie is bedoeld om het probleem ter plekke op te lassen. De preventieve is bedoeld om te voorkomen dat het ooit nog plaats gaat vinden.
Kijk op de werkvloer De tijd dat de werkvloer alleen voor de blauwe overalls is ligt achter ans. De witte boorden dienen zieh ook op operationeel vlak te bewegen, want daar kantoor huren groningen wordt het geld gegenereerd in de onderneming. ‘Terug naar de werkplek’ was een populaire serie op de tv. Daar zagen we dat directies vaak niet wisten wat er allemaal gebeurde. Dan is het ook niet goed mogelijk dat zo’n proces aangestuurd wordt vanuit de directiekamer. De afstand was letterlijk en figuurlijk te groot geworden. Nu beseft men dat het zinnig is te weten wat er leeft. Door van die situaties foto’s te nemen wordt vaak duidelijk waar het aan schort.
Werk met harde informatie Naast de reeds genoemde foto’s kan er nog veel meer vastgelegd worden. De bekende SMART-criteria zijn hier ook van toepassing: specifiek, meetbaar, SMART-criteria acceptabel, resultaatgedreven en tijdgericht. Een grafiek met metingen over het temperatuursverloop in een vrachtwagen zegt meer dan goederen die siecht ruikend worden afgeleverd.
10.2.2 Drie Mu’s Vanuit de vier standpunten in subparagraaf 10.2.l stelt Imai dat er in elke organisatie op drie aspecten moet worden geiet. Ze worden kantoor huren eindhoven ook wel de drie Mu’s genoemd: 1 Muda (voorkomen van verspilling); 2 Muri (optimale inspanning); 3 Mura (beperken afwijkingen).
We bespreken deze drie Mu’s en geven een aan de drie Mu’s gerelateerde checklist.
Voorkomen van verspilling (Muda) Een van de allerbelangrijkste zaken die we moeten onderkennen is het ontdekken van activiteiten die geen waarde toevoegen.
Verspilling (waste) is alles wat geen waarde toevoegt aan het product of de dienst in de ogen van onze klant. Het betreft activiteiten die eigenlijk geen nut hebben voor die klant. Dat geldt zowel voor interne als externe klanten. Door die verspilling uit het proces te verwijderen, wordt het voor de onderneming gemakkelijker om zieh te concentreren op de echte waardetoevoegende activiteiten. We moeten verspillingen dus voorkomen (Muda). Er zijn verschillende categorieen verspilling te onderkennen. De zeven kantoor huren den haag verspillingen werden oorspronkelijk beschreven door Taiichi Ohno. Hij was medewerker van automobielfabrikant Toyota in Japan. In een enigszins aangepaste vorm komt dat nu neer op de volgende zeven plus een verspillingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *